17 July 2011

Noa's concert in Barcelona (Spain). (Grec 2011)

Photo by Josep Aznar - Festival Grec
Hace ya veinte años que se dedica al mundo de la música y, en este tiempo, se ha ganado el respeto del público con una propuesta musical rigurosa y una apuesta por los sonidos m·s mediterráneos. Esta vez, la cantante mira al sur de Italia y nos propone un repertorio de canciones de su nuevo disco, Noapoles. Acompañada de la formación Solis String Quartet y de sus músicos habituales, Noa explora el repertorio napolitano, pero huye de los temas más habituales para ofrecernos canciones poco conocidas por el gran público que canta en el dialecto napolitano original.
En el marc del Festival Grec, la vocalista israeliana Noa presentava ahir temes del seu darrer títol “Noapoles” on s’apropa a la cançó tradicional napolitana.
(photo & catalan text: La Finestra Digital)

L’espectacle NOAPOLES és un projecte de cançons napolitanes, interpretat per NOA, Gil Dor, Zohar Fresc i el Solis String Quartet. Així, la primera part del concert va ser cantada en rigorós napolità original i acompanyada pel Solis String Quartet, amb cançons com “Era de maggio” i “Alla fiera di Mastrandrea“, fent una excepció pel clàssic “Santa Lucia“, al que dedicà una versió en castellà.

Es notava que Noa estava contenta d’estar de nou al Grec, i que volia agradar, ja que des de el principi del concert va adreçar-se al públic en un molt correcte català, amb un discurs clar i directe que llegia amb molt cura.


Les majors influències de NOA vénen de cantautors dels anys 60 com Paul Simon, Joni Mitchell o Leonard Cohen. Aquestes sensibilitats musicals i líriques, combinades amb les arrels iemenites de NOA, fan que el seu so sigui únic. Si a això li afegim el seu inseparable i virtuós guitarrista Gil Dor, i els músics Zohar Fresc i el Solis String Quartet, el segon bloc del seu concert va ser un regal de paisatges sonors.

El seu repertori inclogué cançons com, “Again and Again“, “El Ha Maayan“ i “Rise instrumental“, on es va mostrar com un virtuosa percussionista de djembe amb el públic entregat i fascinat amb la veu d’una dona que desprèn simpatia, vitalitat i ganes de celebrar la vida.

El concert acabà formalment presentant al músics amb un estic líric força curiós. Però el millor estava encara per arribar.

L’artista va arrencar els bisos amb l’aposta segura de ‘Beautiful that way’, cançó estrella de la guardonada pel·lícula de Roberto Benigni ‘La Vita e Bella’, a la que el públic respongué entregat, mostrant-li el seu afecte i admiració. Però això no va ser tot. Amb un català molt correcte presentava tímidament “Mediterráneo” cançó que s’atrevia a cantar per primera vegada en directe ja que, com deia a la presentació, manifestava molt bé l’esperit que uneix a tot els pobles de la Mediterrània.

La versió la feia més bonia amb el seu estil personal, però el clímax arribà amb una nova sorpresa, quan al mig de la cançó va aparèixer a l’escenari Joan Manel Serrat per cantar a duet la cançó amb Noa. Ella, fascinada, donava saltirons d’alegria mentre s’abraçava a ell efusivament. Conjuntament després, mes relaxada, van abordar “Es caprichoso el azar”, on es veia perfectament la seva complicitat i el seu encaix vocal.

El públic es fregava els ulls, veient a tos dos a l’escenari del Grec amb tanta alegria i entrega amb una cançó que posa la pell de gallina per la seva sensibilitat.

Per acabar la nit, una Noa entregada i expansivament contenta, va acomiadar-se amb la cançó “Shalom, Shalom”, mentre girava el micròfon cap el públic convidant-lo a cantar, i finalment amb un magistral “Ave Maria“ amb el què deixava al públic en silenci i bocabadat.

En resum , un concert inoblidable, un plaer per l’esperit escoltar i sentir una dona que desprèn tanta sensibilitat i alegria de viure. (Text source: http://www.lafinestradigital.com/2011/07/17/noa-al-teatre-grec/)
El periódico de Catalunya, 16 de Julio de 2011.

photo by Xell Gispert.
El fet que, en els darrers anys, hi hagi actuat cada dos per tres pot fer pensar que Catalunya és el lloc del món on la cantant israeliana Noa se sent millor. Però no és exactament així. Noa, una dona d'ànima eminentment mediterrània, és també una gran estrella a Itàlia, on va cantar el tema més popular de La vita è bella, va rebre el títol de Cavalliera de la Repubblica i, fins i tot, va cantar l'Ave Maria davant de Joan Pau II. “Itàlia, ja fa vint anys, va ser el primer país, a banda d'Israel, a acollir-me –explica–, així que és un país que sempre tindrà un lloc en el meu cor. Hi he fet centenars de concerts, de nord a sud, i em permet expressar-me d'una manera molt determinada.”
La manera amb què Noa respon ara a la devoció del públic italià és amb un disc, Noapoles, en què posa veu –en dialecte napolità– a catorze cançons populars napolitanes, entre les quals hi ha melodies que han cantat bèsties líriques com ara Luciano Pavarotti. “Són cançons que he escollit des d'una perspectiva personal –assegura–. Mai no he cantat res que no em cregués al 100% i aquest cas no ha estat una excepció. Són melodies, totes, que ressonen molt fort en el meu interior.” El disc, editat únicament a Itàlia i l'Estat espanyol, inclou una versió en castellà de Santa Lucía Lontana, traduïda pel seu gran amic Joan Ollé. “Són cançons que em connecten al Mediterrani, no únicament a Nàpols –apunta la cantant–. Potser podria haver fet un disc centrat en altres ciutats, però aquestes coses són irracionals. És com quan la meva mare em preguntava per què sortia amb un noi determinat i no amb un altre. Són coses difícils d'explicar.”
Noa va conèixer el napolità Solis String Quartet el 2002 i, amb el seu col·laborador Gil Dor, va publicar tres anys més tard un disc anomenat Napoli-Tel Aviv. “Hi ha moltes similituds entre els napolitans i els jueus –conclou–. Són pobles que han sofert moltíssimes guerres, conquestes i epidèmies, i, per tant, són dos pobles amb molta poesia, ja que l'art és el millor antídot contra el patiment.”
Noa, amb el Solis String Quartet, actuarà avui a les deu de la nit, a l'amfiteatre del Grec.

(source: ElCultural.es) Ajinoam Nini (Tel Aviv, 1969), más conocida como Noa, quería ser escritora pero la fuerza de la música se impuso a su vocación. Hoy enamora a todos con sus composiciones, forjadas en un mundo propio creado bajo la amalgama del rock, el jazz y la música clásica y la inspiración de cantautores como Paul Simon, Joan Baez, Leonard Cohen o Carlos Santana. Todo ello, unido a una bellísima voz plagada de infinitos registros y a una profunda implicación en las causas humanitarias, hacen de ella una de las cantantes más carismáticas y singulares de la escena internacional.

Pregunta.- La suya fue una infancia interesante.
Respuesta.- Tuve una educación tradicional judía. Mi familia es yemení y emigró desde el Yemen hasta Israel hace muchos años. Mi hermano y yo somos la tercera generación nacida en Israel. Cuando éramos muy niños mis padres decidieron marcharse a vivir a Nueva York, concretamente a Manhattan, para que mi padre, ingeniero químico, pudiera completar su formación en la universidad. Nuestra casa allí era muy yemení en cuanto a costumbres y tradiciones, de hecho América nunca traspasó el umbral de la puerta.

P.- Eso imprime carácter.
R.- Sí, porque además estudiábamos en un colegio judío muy ortodoxo y muy respetuoso con la religión. Eso nos confundía un poco porque mis padres eran muy poco practicantes y el ambiente familiar no era nada religioso. A eso había que añadir que hicimos muchos amigos genuinamente americanos o sea que realmente estábamos muy expuestos a distintas culturas y religiones y todo eso se refleja en mi vida artística y personal.

P.- ¿Cómo se inició en la música?
R.- A los ocho o nueve años ya mostraba inclinaciones musicales y a esa misma edad empecé a componer mis primeros temas en inglés. En el colegio tenía un profesor de música muy bueno, al que le enseñaba mis trabajos y él siempre me animó mucho a seguir ese camino. A los 12 o 13 años monté un grupo de música con unos cuantos amigos que interpretaban todas mis composiciones. Pero la música era un hobby para mí, yo quería ir a la universidad y estudiar literatura, que era mi pasión. En realidad no decidí dedicarme a la música hasta que me fui a vivir a Israel.

P.- Ese año marcó un punto de inflexión en su vida.
R.- Sí, en 1977, con 18 años, decidí marcharme a Israel con el que hoy es mi marido y padre de mis hijos, un médico pediatra llamado Asher Barak. En ese año perfilé mi vida personal y profesional, ya que me matriculé en la Escuela Rimon de Tel Aviv, donde estudié Jazz y Música Contemporánea, ya firmemente decidida a vivir de la música. Y en esa misma escuela conocí también al guitarrista y compositor Gil Dor, junto al que llevo trabajando desde entonces.

Photo by Toni Galindo

P.- El 4 de noviembre de 1995 fue otra fecha decisiva en su vida.
R.- Ese día yo estaba actuando para más de 50.000 personas en el histórico concierto por la paz en Tel Aviv y solo unos minutos después Isaac Rabin era asesinado muy cerca de allí, al terminar su discurso en un mitin. Ese hecho dramático me marcó, y a raíz de eso decidí dedicar mi esfuerzo y mi trabajo en pos de la paz en Oriente Medio, siguiendo su ejemplo.

P.- ¿Se siente más cantante o activista?
R.- Antes que nada soy madre de familia. Tengo tres hijos a los que adoro y eso es lo primero. Y lo segundo es la música, que es indisociable al hecho de emplear a fondo mi trabajo para contribuir a la paz. Pero mi verdadero reto, como el de muchas mujeres profesionales, es el de conjugar mi vida profesional y familiar. Quiero cuidar y educar a mis hijos, y quiero hacerlo yo, junto a mi marido, sin dejar esa responsabilidad en manos de otros. Aparte de ser cantante y compositora estoy muy involucrada en el voluntariado, sobre todo en lo que atañe a niños enfermos. Y además soy embajadora de primera voluntad de la FAO. Hago todo esto por mí misma y para dar un buen ejemplo a mis hijos, la educación ha de ser activa y nada mejor que predicar con el ejemplo.

Photo by Josep Aznar - Festival Grec
P.- ¿La maternidad es vivida de una manera diferente en una familia judía?
R.- En absoluto, es un sentimiento al margen de culturas, creencias y religiones. Todas las mujeres tenemos un vínculo fortísimo con los hijos, es algo biológico e instintivo.

P.- Compuso el tema principal de la película La vida es bella, ¿qué recuerdos tiene de ese momento?
R.- Me sentí muy orgullosa de que el director, Roberto Benigni, pensara en mí para ello. Me identifico muchísimo con el mensaje esencial del filme, y la canción que compuse está muy conectada a mí y a mi manera de ver la vida. Esa certeza de que la vida es una gran tragedia pero puede transformarse gracias al espíritu y la generosidad de los seres humanos me parece algo muy bonito y muy verdadero.

P.- Ha compartido escenario con los más grandes del momento, desde Sting a Stevie Wonder, Carlos Santana o George Benson. ¿Qué ha aprendido de ellos?
R.- Bueno, siempre digo que mis grandes maestros han sido figuras como las que cita además de Joan Baez, Leonard Cohen, Paul Simon, Al Di Meola y tantos otros. A su lado soy una vulgar aprendiz de cantante, pero lo que de verdad me une a ellos es el profundo amor a la música que todos sentimos.

P.- ¿Cómo es la cotidianidad de una cantante como usted?
R.- Vivo a 40 kilómetros de Tel Aviv, en una zona muy tranquila, rodeada de aire puro y naturaleza. Me ocupo de mis tres hijos y mi estudio está muy cerca de mi casa, lo que me permite ir a grabar y ensayar con gran flexibilidad de horarios. Mis hijos acaban de empezar sus vacaciones escolares, y lo que más me apetece es compartir ese tiempo con ellos, por eso este verano voy a hacer muy pocas giras, aunque normalmente viajo bastante.

P.- ¿Qué es lo que nos va a ofrecer en su actuación en el Festival Grec de Barcelona?
R.- El concierto se dividirá en dos partes, la primera será un repaso a las canciones más representativas de mi carrera. Y en la segunda ofreceré temas de mi último álbum, un bonito recopilatorio de canciones napolitanas. Y por último habrá una bonita sorpresa, que no pienso desvelarle.
Noa & Serrat. (photo by Toni Galindo)
Photo by Josep Aznar - Festival Grec

This post is dedicated to Encarna, Mariangela, Maurizio and my parents with all my love. With a special mention to the BarcelNoa pilgrims 2011 and 2001.

No comments:

Post a Comment